Positief Gezond

De Heulenaar - Praktijk voor alternatieve geneeskunde

Vergoeding meestal via aanvullende verzekering - Hierop is de eigen bijdrage niet van toepassing - Verwijskaart niet nodig

Gratis telefonisch consult
18.00-18:30
0174-295970 (ma/di/do)


Online reserveren mogelijk

TRE (Trauma Release Excersizes of spanning en trauma vrijmakende oefeningen) bestaat uit zes oefeningen, die opgebouwde spanning in het lichaam laten verminderen of verdwijnen. De oefeningen zijn onworpen door David Berceli Ph.D, een internationaal expert op het gebied van trauma-interventie en het oplossen van conflicten. De oefeningen worden succesvol ingezet in ramp- en oorlogsgebied om mensen te helpen hun leven weer op te pakken maar kunnen daarbuiten ook ingezet worden om stress of spanningen veroorzaakt door moeilijke levensomstandigheden, acute of langdurige stressvolle situaties, of traumatische ervaringen los te laten. Het zijn overigens niet alleen ernstige stressoren die zich in het lichaam vast kunnen zetten, zelfs een gebeurtenis als bijvoorbeeld een val van je fiets als kind kunnen je hele leven voor problemen zorgen doordat je de spanning nooit los hebt gelaten.


De belangrijkste spier in het lichaam waar trauma opgeslagen wordt is de psoas. De psoas loopt van de achterkant van de rug, ongeveer in het midden, door de bekkenbodem heen naar net iets onder de kop van het bovenbeen en maakt deel uit van de diepe frontale fascialijn. Het verstrakken van de psoas-spier is een reflex van het lichaam om bij dreiging de organen te beschermen. Dit verschijnsel komt bij alle zoogdieren voor, te denken valt aan de hond die zijn staart tussen zijn benen trekt. Dieren laten die spanning weer los zodra de dreiging is verdwenen. Door trillen en schudden bevrijden zij zich van de spanning en gaan dan door met hun leven alsof er niks gebeurd is. Mensen zijn gewend het trillen te onderdrukken, wellicht omdat het als een teken van zwakte beschouwd wordt. Naarmate het lichaam meer en meer spanning opslaat wordt de psoas-spier steeds strakker en dikker en trekt hij de onderrug naar voren waardoor de nek en schouderspieren het bovenlichaam naar achteren trekken en het hoofd naar voren steekt om weer in evenwicht te komen.


De fysieke klachten, die dan in de onderrug, de schouders en nek ontstaan spreken voor zich, maar de verstrakte psoas zorg ook voor problemen als burn-out en/of overmatige vermoeidheid, conflicten, piekeren, hoofdpijn, angsten en fobieën en slapeloosheid.


David Berceli heeft de oefeningen ontworpen als zelfhulpmiddel voor personen die na traumatische gebeurtenissen geen toegang hebben tot professionele ondersteuners. Personen die herstellen van diepere emotionele en psychosomatische problemen hebben daarbij professionele begeleiding nodig. De oefeningen kunnen dan opgenomen worden in een therapeutische sessie, zodat de juiste begeleiding beschikbaar is bij het loslaten van diepe emoties.


De oefeningen


Meer informatie over de psoas

Hoe werkt TRE?


Door middel van 6 eenvoudige oefeningen moedig je het lichaam aan om opgeslagen spanning los te laten. Al snel merk je dat door de Tension Release Exercises uit te voeren diepe lichamelijke en mentale ontspanning ontstaat.


TRE kan o.a. helpen bij:



TRE is ook zeer geschikt om preventief in te zetten. Het wordt ook gebruikt door dienstverleners die regelmatig onder ernstige stress staan, zoals:



Omdat we gewend om de controle in ons lichaam vast te houden heeft het soms even tijd nodig om spanning die jaren vast heeft gezeten, zowel lichamelijk, emotioneel als mentaal, weer los te laten. Tijdens de oefeningen kunnen emoties loskomen.


Andere manieren om trauma uit het lichaam los te laten zijn: Myoskeletal alignment, Cranio, Rolfing, EFT, TAT, PSYCH-K en Bio-energetica.


Heb je ooit iemand horen zeggen, "Ik heb er mijn buik vol van!"? Het kan dan zijn dat ze hun psoas voelen, de psoas is de nummer één plaats in het lichaam voor het dumpen van onverwerkte emoties en trauma en wordt daarom ook wel de spier van de ziel genoemd. Hij werkt op een onbewust niveau. Onder invloed van stress en onderdrukt trauma raakt de psoas chronisch verkort doordat de vecht en vlucht reflex zorgt voor een samentrekking van het lichaam, waarbij het lichaam naar de foetushouding neigt. In de foetushouding worden zowel de kwetsbare voorkant als het hoofd beschermt. De rugkant biedt dan stevigheid en afweer. Deze houding geeft mensen een gevoel van veiligheid.Als de psoas niet in balans is kan dit een aantal grote problemen veroorzaken in je lichaam en geest.

David Berceli Ph.D.